حجت‌الاسلام سیدعلی حسینی، امام محله مسجد شهدای خیابان شهید مقیمی رفسنجان توانسته در کنار فعالیت‌های تبلیغی، مسجد را به پایگاه فرهنگی، هنری و علمی تبدیل و جوانان و نوجوانان زیادی را جذب مسجد کند.

این روحانی در جذب نوجوانان و جوانان به مسجد استاد است/ قصه کربلا و مسلمان شدن دختر زرتشتی

 به گزارش از دانشگاه علم و صنعت فارغ التحصیل شوید! از رفسنجان، این شهرستان ظرفیت‌های فرهنگی زیادی دارد که اگر به‌درستی از آن استفاده شود می‌تواند کارآیی فراوانی داشته باشد و به‌دنبال آن شاهد کاهش مشکلات فرهنگی اجتماعی در شهر باشیم. مسجد یکی از کانون‌های بزرگ و پایگاه‌هایی‌ست که در کنار انجام فرایض دینی، می‌تواند کانون کارهای فرهنگی باشد و امام محله در این راستا نقش بسزایی دارد که اگر در این زمینه موفق بود به نفع آن محله و جامعه است.

یکی از روحانیون جوانی که توانسته مسجد را در کنار پایگاه عبادی به یک پایگاه فرهنگی، هنری و علمی تبدیل کند، حجت‌الاسلام سید علی حسینی است. حدود سه دهه از عمرش می‌گذرد و فعالیت‌هایی که انجام داده تا جوانان و نوجوانان را به سمت مسجد جذب کند بی‌شمارند. این روحانی جوان ایده‌های نابی دارد که برای عملیاتی کردن آنها از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند. قصه مسلمان شدن دختر زرتشتی چه بود؟ آقای حسینی طی سال‌هایی که در دانشگاه حضرت ولیعصر(عج) تدریس می‌کرده تا حضورش در مساجد مختلف، منشأ خیر و برکت بوده است.«ایام فاطمیه(س) و محرم برنامه‌های ویژه‌ای برای دانشجویان تدارک می‌دیدیم؛ ازجمله حفظ خطبه فدکیه را از آنان می‌خواستیم و هرکدام موفق به حفظ آن می‌شدند به‌صورت رایگان به سفر کربلا اعزام می‌شدند. یکی از دانشجویان دختر که زرتشتی بود و حجاب مناسبی هم نداشت در این طرح شرکت کرد و به کربلا اعزام شد، قصه کربلا او را متحول کرد و اتفاقی افتاد که باورمان نمی‌شد، او مسلمان شد و برایش در مسجد مراسم برگزار کردیم. مادرش هم که ساکن اصفهان بود مسلمان شده بود و این کار ارزشمند در سایه ارادتی بود که به سیدالشهدا(ع) پیدا کرده بود و از منابعی هم که از قبل معرفی کرده بودیم بهره‌مند شده بود و به دین اسلام مشرف شد».

جشن تولد برای بچه‌های مسجد روحانی جوان برای بچه‌های مسجد جشن تولد می‌گیرد تا بیشتر به مسجد جذب شوند«می‌خواهیم از ظرفیت‌های مسجد، نوجوانان و جوانان محله استفاده کنیم و با نیت‌های خوبی که مردم و بانی مسجد دارند مطمئنا در این راه موفق خواهیم بود». آمادگی بچه‌های مسجد برای شرکت در امتحانات‌شان با اجرای طرح شهید میرزابیگی یکی از طرح‌هایی‌ست که حجت‌الاسلام حسینی از آن یاد می‌کند.او می‌خواهد بچه‌ها در درس‌شان هم موفق باشند و برای این کار از معلمان دعوت می‌کند تا به تقویت دروس بچه‌ها بپردازند و این طرح برای بچه‌ها رایگان است. راه‌اندازی صندوق کارآفرینی مسجد حسینی در حوزه کارآفرینی هم ورود کرده است« صندوق کارآفرینی مسجد را با سرمایه اولیه ۴۰ میلیون تومان راه‌اندازی کردیم که از زنان سرپرست خانوار که می‌خواهند شغل خانگی راه بیندازند یا دیگر افرادی که مهارت دارند اما دست‌شان تنگ است بتوانند از تسهیلات این صندوق استفاده کنند». او در صحبت‌هایش از نماینده مجلس در زمینه حمایت برای خرید لوازم ورزشی برای بچه‌های مسجد سخن به میان می‌آورد و از صدور مجوز کانون فرهنگی هنری مسجد در آینده نزدیک خبر می‌دهد و استعدادیابی را یکی از اهداف راه‌اندازی این کانون عنوان می‌کند. « مقام معظم رهبری تأکید دارند مساجد باید پایگاه‌های قرآنی باشند، بر همین اساس این مهم یکی از اهداف اصلی ما در مسجد شهداست. طبقه دوم مسجد کتابخانه بزرگی در حال احداث است و دو کلاس هم برای استفاده‌های علمی و آموزشی در آن دایر می‌شود. می‌خواهیم مسجد شهدا قطب فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و خدمت‌رسانی به مردم باشد».

برپایی میز خدمت هر هفته در این مسجد یکی دیگر از برنامه‌هایی‌ست که آقای حسینی آن را تدارک دیده است«هر هفته یکی از مسؤولان به مسجد دعوت می‌شود و پاسخگوی مشکلات مردم است و ما هم تا حصول نتیجه و حل مشکل، پیگیری می‌کنیم». برگزاری محفل قرآنی ماهانه با حضور قاریان شهرستان دیگر فعالیتی است که آقای حسینی معتقد است به برکت این محافل و به برکت قرآن بچه‌ها بیمه شده و در برابر معضلات و آسیب‌های اجتماعی ایمن می‌شوند.

مساجد باید نیروی محرکه یک منطقه باشند او معتقد است مساجد باید نیروی محرکه یک منطقه باشند و صرفا به برگزاری یک نماز جماعت در آن بسنده نشود. نهضت کتابخوانی یکی دیگر از ایده‌های روحانی جوان است« جنبش کتابخوانی ماهانه با معرفی یک کتاب برگزار می‌شود، کتاب “زن، زندگی، آزادی”، شب چهلم و الحجه، طی این سه ماه معرفی شده‌اند و تعدادی کتاب علاوه بر کتابخانه، داخل صحن مسجد فراهم شده که نمازگزاران از فرصت‌هایی که دارند از آنها بهره‌مند شوند». حسینی قرار است بعد از ماه مبارک رمضان اردوهایی راه بیندازد که بچه‌های مسجد را به نقاط مختلف شهرستان ازجمله مناطق گردشگری ببرد و در این راستا از خبرنگاران هم دعوت می‌کند که آنها را همراهی کنند. او می‌خواهد نگاه از مسجد به‌عنوان عبادتگاه صرف تغییر کند و در حوزه‌های مختلف اعم از فرهنگی، هنری و حتی اقتصادی، با فعالیت‌هایی که در مسجد می‌شود، از مردم گره‌گشایی شود. فعالیت‌های امام جماعت مسجد شهدای خیابان شهید مقیمی رفسنجان به همین‌جا ختم نمی‌شود.

معاون سابق پژوهشی فرهنگی حوزه سفیران هدایت رفسنجان در زمینه تأمین جهیزیه هم پیش‌قدم شده و به کمک خیران یک فقره جهیزیه به ارزش ۷۰ میلیون تومان هم برای یک نوعروس نیازمند تهیه کرده است و این کار همچنان ادامه دارد. حجت الاسلام حسینی می‌گوید: هیأت امنای مساجد بازوی قوی برای روحانیون و امامان محله هستند که اگر همراهی همدلی و همفکری آنها نباشد امامان محله نمی‌توانند در انجام فعالیت‌هایشان موفق باشند. به گزارش فارس، خلاقیت و ایده‌های اینگونه روحانیون می‌تواند در جذب جوانان به مسجد  تأثیرگذار باشد و نسلی تربیت شود که جامعه اسلامی به آن افتخار کند و امیدواریم با الگوگرفتن از اینگونه روحانیون شاهد گرایش بیشتر نسل نو به مساجد و کارهای فرهنگی باشیم. گزارش از: زهرا بمی پایان پیام/۸۰۰۱۶/ب

دیدگاهتان را بنویسید