نائب رئیس هیئت مدیره انجمن دوقلوها و چندقلوهای ایرانی گفت: باید دولت مردان به ما کمک کنند تا روز ملی دوقلوها و چندقلوها را در تقویم ملی کشورمان ثبت کنیم.

جای خالی نام دوقلوها در تقویم ملی/ خانواده چندقلوها اینجا ثبت‌نام‌ کنند

گروه جامعه از دانشگاه علم و صنعت فارغ التحصیل شوید! – مهدی امیری پور: آخرین آمارهای سازمان ثبت احوال حکایت از تولد ۳۸ هزار دو و چندقلوی ایرانی در سال ۱۴۰۱ دارد که تهران با تولد ۶هزار چندقلو بیشترین سهم از این آمارها را دارد و پس از آن خراسان رضوی، خوزستان و اصفهان بیشترین چندقلوهای ایرانی را در خود جای داده اند. با این حال خبرنگار فارس پیگیر برخی از مسائل و مشکلات این طیف از جامعه شده است. در این باره ایمان خاصه تراش، نائب رئیس هیئت مدیره انجمن دوقلوها و چندقلوهای ایرانی با اشاره به آمار چندقلوهای ایران، اظهار کرد: براساس بانک اطلاعاتی انجمن دوقلوها و چندقلوهای پارسی، ۳۵هزار و ۶۲۴ نفر دوقلو  تحت پوشش خدمات این انجمن هستند که از این تعداد،۲هزار و ۹۱۰ نفر سه قلو، ۳۴۰ نفر چهارقلو و ۵۵ نفر نیز ۵قلو داریم که این تعداد تاکنون از سوی انجمن دوقلوها و چندقلوهای پارسی در کشور شناسایی شده‌اند.

ازدواج‌های چندقلوها با چندقلوها وی با بیان برخی از اقدامات انجمن دوقلوهای پارسی به ازدواج چندقلوها با یکدیگر اشاره کرد و گفت: یکی از اقداماتی که ما اجرا کردیم طرح حلقه‌ طلایی با موضوع ازدواج بوده که پیشتر با شما درباره آن صحبت کردیم، امروز قرار است تمرکز خود را بر روی چرخه داخلی بگذاریم و سایت جدیدی را به همین منظور آماده کرده ایم، این سایت به تبلیغات مشاغل خانگی و حرفه هایی که چندقلوها دارند کمک می‌کند، در واقع با این کار از فعالیت‌ها و کارهای خانگی دوقلوها و چندقلوها  حمایت می‌شود. نائب رئیس هیئت مدیره انجمن دوقلوها و چندقلوهای ایرانی ادامه داد: وقتی خانواده دوقلوها و چندقلوها بدانند که یکی از هم طیف‌های آن‌ها تعمیرکار یا فعال در صنفی است، طبیعتاً با این اقدام می‌تواند او را به کار گیرد و به نوعی به اشتغال زایی هم کمک کرده‌ایم. وی در تبیین اقدامات انجمن برای معرفی چندقلوهای شاغل به یکدیگر گفت: سایت مذکور ممکن است به افرادی که جویای کار به عنوان شغل دوم هستند نیز کمک کند، امیدواریم طی روزها و ماه های آینده این طرح به سرانجام برسد، مخصوصان مادران چندقلوهایی که به خاطر نگهداری از فرزندان نمی توانند شغلی داشته باشند این طرح می‌تواند به این آن‌ها کمک کند.  ایمان خاصه تراش در ادامه به اقدامات انجمن چندقلوها برای ازدواج آنها با یکدیگر اشاره و عنوان کرد: ما در طرح حلقه طلایی ما از زمستان سال گذشته تاکنون ۶ ازدواج دوقلوها و چندقلوها با یکدیگر را داشته ایم، در سال گذشته نیز ۳۰ دوقلو و چندقلو توانسته‌اند ازدواج کنند. جای خالی نام دوقلوها در تقویم ملی وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با انتقاد از عدم نامگذاری روز دوقلوها در تقویم ملی، تصریح کرد:  واقعیت آن است که ۲۲ اردیبهشت ماه را روز دوقلوها را در ایران نامگذاری کرده ایم اما متأسفانه علی رغم نامه نگاری‌ها اما این روز هنوز در تقویم به ثبت نرسیده است. نائب رئیس هیئت مدیره انجمن دوقلوها و چندقلوهای ایرانی ادامه داد: باید دولت مردان به ما کمک کنند تا روز ملی دوقلوها و چندقلوها را در تقویم ملی کشورمان ثبت کنیم. باید به گونه ای باشد که نه تنها انجمن دوقلوها این روز را جشن بگیرد بلکه تمامی نهادهای دولتی و غیر دولتی روز ملی دوقلوها را جشن بگیرند و گرامی بدارند چرا که در تمامی مجموعه‌ها دوقلوها هستند.  چند دوقلو و چندقلوی ایرانی داریم؟  سازمان ثبت احوال کشور در اطلاعیه اخیر این سازمان اعلام کرد که: ​از ابتدای سال ۱۴۰۱، ۳۸ هزار و ۳۲۱ چند قلو در کشور متولد شده است که بیشترین آن مربوط به تهران ۶ هزار و ۹۳، خراسان رضوی با ۳ هزار و ۹۶ مورد، خوزستان با ۲ هزار و ۸۶۴ و اصفهان با ۲ هزار و ۱۲۱ مورد نوزاد بوده است.

در سال گذشته، در کشور ۱۸ هزار و ۲۰۵ دوقلو و ۶۰۲ سه قلو و ۲۵ چهارقلو نوزاد در سازمان ثبت احوال به ثبت رسیده است از این تعداد بیشترین دوقلو مربوط به استان تهران با ۲ هزار و ۹۱۸ مورد نوزاد و بیشترین سه قلو مربوط به تهران و خراسان رضوی بوده است.استان گلستان نیز بیشترین رکورد را در تولد نوزاد پنج قلو داشته است. خدمات بهزیستی به خانواده چندقلوها/ مستمری بهزیستی به چندقلوها چقدر است؟ «نرجس اسعدی» مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور می‌گوید: در سال گذشته حدود ۱۴ هزار خانواده دارای فرزند چند قلو تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار گرفتند. وی افزود: این سازمان پس از ابلاغ قانون جوانی جمعیت، نسبت به تحت پوشش قرار دادن کلیه خانواده‌های نیازمند دارای فرزند دو قلو و بیشتر پشت نوبت دریافت خدمات از این سازمان اقدام کرد، به طوریکه خانواده دارای فرزندان چند قلو تحت پوشش خدمات سازمان، با احتساب ۱۴ هزار خانواده جدید، از ۲۴ هزار خانواده در سال ۱۴۰۰ به ۳۸ هزار خانواده در سال ۱۴۰۱ افزایش یافت.

مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به شرایط ارائه خدمات به این خانواده‌ها اعلام کرد که خانواده‌های دارای فرزند دوقلو در دهک درآمدی یک تا هفت و خانواده‌های دارای فرزندان سه قلو و بیشتر، بدون در نظر گرفتن دهک درآمدی می‌توانند تحت پوشش خدمات سازمان قرار گیرند. اسعدی درخصوص خدمات سازمان بهزیستی به خانواده‌های دارای فرزند دوقلو و بیشتر بیان کرد: ماهیانه به خانواده‌ها به طور میانگین، معادل یک میلیون و چهار صد هزار تومان مستمری پرداخت می‌شود و همچنین سهمیه شیر خشک به هر استان طبق تعرفه وزارت بهداشت تخصیص داده می‌شود. به گزارش فارس، شهریورماه سال ۱۴۰۱ بود که از دانشگاه علم و صنعت فارغ التحصیل شوید! در میزگردی با عنوان بررسی مشکلات  و چالش‌های پیش روی دوقلوها و چندقلوهای ایرانی، میزگردی را برگزار کرد. متن این میزگرد را می‌توانید در اینجا بخوانید. پایان پیام/

دیدگاهتان را بنویسید